VINNARE I RESPEKTIVE KLASS AV TOPP 5 – 2018

GÄDDA:
2018 – Gädda – Mälaren – Henry Petersén (110 cm / 10242 gr)
2018 – Gädda – Övriga vatten – Pelle Johansson (120 cm / 10800 gr)

GÖS:
2018 – Gös – Mälaren – Cecilia Grönberg (92 cm / 8800 gr)
2018 – Gös – Övriga vatten – David Svedberg (70 cm / 3100 gr)

ABBORRE:
2018 – Abborre – Mälaren – Calle Pereira (46 cm / 1520 gr)
2018 – Abborre – Övriga vatten – Krister Vilén (46 cm 1305 gr)

ASP:
2018 – Asp – Mälaren – Andreas Eriksson (83 cm / 7280 gr)

LAKE:
2018 – Lake – Mälaren – Martin Wass (80 cm / 2930 gr)

Samtliga prisdeltagare ovan kommer att koras under årsmötet.

Vi gratulerar även medlemmarna som lyckades komma med på någon av art-listorna i klubbens prestige tävling Topp 5

VIKTIGT!!!

Nya regler för Topp 5 kommer gälla fr.o.m. 1:a januari 2019.

Om:
Topp 5 är en klubbtävling som pågår fr.o.m. 1:a januari t.o.m. sista december. Tävlingen går ut på att samtliga medlemmar i klubben kan registrera sin fångst genom att skicka en bild av dig med fisken och en med längd (mätbräda alt. måttband). Ange även vikt och vatten (Mälaren alt. Övriga vatten) senast 2 veckor efter fångstdagen på mejladressen: admin@enkopingspredatorfiskeklubb.se

De som står som vinnare i resp. klass/vatten efter årets slut får en unik “tag” som kan bäras med stolthet. Om vinnaren redan har en “tag” sedan tidigare år från samma art och vatten sker en uppgradering av ”taggen”. Samtliga Topp 5 vinnare koras under klubbens årsmöte.

Ändring:
För att ta en plats i Topp 5 för resp. art använder vi nu längd istället för vikt som vi tidigare har gjort, och har du möjlighet att även mäta omkrets kommer även det publiceras men är inte avgörande.

För att fisken ska bli godkänd gäller följande:

• Resultat baseras på längd i cm och dokumentation sker med fotografering mot mätbräda alt. måttband (om mätbräda eller måttband saknas måste fotograferingen ske på ett sådant sätt att längden tydligt kan bestämmas). Påbörjad centimeter avrundas uppåt. Fisken skall placeras med höger sida nedåt och med nosen mot toppen av brädan/måttbandet, fisken skall läggas på brädan/måttbandet på ett sådant sätt att det inte finns luft mellan nos och brädans/måttbandets topp samt att stjärtfenan får försiktigt tryckas ihop utan att skada fisken. Vid fotografering skall man tydligt se att nosen ligger mot kant och att längden tydligt kan bestämmas. Även en bild av dig med fisken är ett krav för att registreringen ska bli godkänd. Exempel på godkänd fisk enligt nedan. Vikt och omkrets får du även registrera men är inte avgörande för Topp 5 men tänk på att vikten är viktig om fångsten är ett klubbrekord.
  • Exempel på godkänd fångst enligt nedan.
Godkänd gädda – 88 cm
Godkänd poseringsbild

När dokumenteringen av fisken har skett enligt ovan och inskickad till redaktionen kommer 3 helt oberoende personer av varandra granska bilderna innan ett beslut tas.

Reglerna för klubbrekord kommer fortfarande baseras på vikt men med samma dokumentering som för Topp 5.

En utvärdering kommer ske i slutet av 2019 av de nya reglerna och glöm inte att alltid ha med dig en mätbräda alt. måttband.